Z Krakowa nad Bałtyk samolotem? Eurolot rzuca wyzwanie PKP
Nad polskie morze samolotem bez konieczności przesiadania się w stolicy? Już w połowie czerwca z Krakowa mają codziennie startować samoloty do Gdańska, Szczecina i Poznania. Będzie jak we Włoszech?Spoiler:Kupujesz bilet, bierzesz walizkę, wsiadasz do samolotu, godzinę później jesteś w Gdańsku. Tak będzie, jeśli linie Eurolot (ich większościowym właścicielem jest skarb państwa) uruchomią bezpośrednie loty z południa na północ i zachód Polski. Balice mają dostać całoroczne krajowe połączenia z Gdańskiem, Szczecinem oraz Poznaniem. - Oficjalnie mogę powiedzieć tylko tyle, że przymierzamy się do dynamicznego rozwoju siatki połączeń - uśmiecha się Mariusz Dąbrowski, prezes Eurolotu. Zapewnia, że nowa strategia linii zostanie ogłoszona za kilka dni. Rychły start lotów potwierdza niezależnie Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska.
Z informacji, do jakich dotarliśmy, wynika, że loty północ - południe odbywać się będą samolotami bazowanymi w Krakowie, bez międzylądowań w Warszawie. Eurolot liczy, że biznesmeni (głównie loty do Poznania), a także turyści (Trójmiasto) zapełnią pokłady. Mocno promowany ma być również Szczecin (tu atutem są nie tylko biznes i turystyka, ale i bliskość Berlina).
Choć maszyny LOT-u latały na trasach z Balic do gdańskiego Rębiechowa jeszcze w latach 70. XX wieku, po 1989 roku oba krańce Polski nie mogły doczekać się bezpośredniego połączenia w wykonaniu największego krajowego przewoźnika. LOT twardo stawiał na Okęcie jako hub lotniczy (port przesiadkowy) i mimo setek tysięcy pasażerów jeżdżących po kraju powolnymi pociągami latami nie chciał słyszeć o zmianie swej taktyki. Z przesiadką w Warszawie podróż do Szczecina czy Gdańska trwa więc obecnie pięć-siedem godzin, a za bilet trzeba zapłacić nawet 1-1,2 tys. zł.
Władz spółki nie przekonały nawet eksperymenty małych przewoźników: Jet Air czy wcześniej Direct Fly. Choć połączenie Gdańska z Krakowem Jet Air serwował z wieloma opóźnieniami, huśtawką cen, wreszcie co chwilę psującymi się samolotami, loty cieszyły się sporą popularnością. Niedawno jednak przeżywający problemy Jet Air ostatecznie je zlikwidował, podróżnym pozostała więc znów oferta PKP: ośmiogodzinne podróże ekspresami do Gdańska i Poznania, 11-godzinne do Szczecina...
Nic więc dziwnego, że oferta Eurolotu będzie przedstawiana jako szybka i tania alternatywa dla pociągów. Tak jak we Włoszech czy Hiszpanii, gdzie od dziesiątek lat samoloty Alitalii czy Iberii, a obecnie także tanich przewoźników z zagranicy przewożą miliony pasażerów na krajowych trasach. Warunków regularnego pokrycia gęstą siatką krajowych lotów musi być kilka: kraj sporej wielkości, zdobywane latami przyzwyczajenie pasażera oraz brak szybkich kolejowych tras (np. przez ogromne inwestycje w sieć nowoczesnych pociągów TGV krajem ze słabszym rynkiem lotów krajowych jest Francja).
Lotnicza forma komunikacji sprawdza się i opłaca. I tak: włoskim pociągiem z Mediolanu do sycylijskiego Palermo dotrzemy w 16-20 godzin, płacąc 100-150 euro, a latającym kilka razy dziennie samolotem Alitalii czy easyJetu przelecimy ten dystans w 80 minut za 30-50 euro. Z nadmorskiej Malagi w Hiszpanii do położonych na północy Santiago de Compostela czy Bilbao przelecimy samolotem w nieco ponad godzinę. Chyba że wolimy kilkanaście godzin w pociągu, za który zapłacimy prawie tyle samo, co za samolot.
Zdaniem ekspertów Polska spełnia wszystkie warunki, aby rozwinąć ruch lotniczy między regionami, zaś polski pasażer - jak pokazują wskaźniki - jest coraz bogatszy, aby częściej niż dotychczas wybierać podróż samolotem niż drogą lądową. Pokazuje to też mapa ewentualnej ekspansji Eurolotu: południe Polski ma być połączone z mocnymi ekonomicznie regionami, jak Wielkopolska czy Pomorze, ale nie z Podlasiem czy Lubelszczyzną. Choć i tam podróż z Krakowa lub Katowic samochodem lub pociągiem należy do wyjątkowo uciążliwych.
EuroLot
Re: EuroLot
Tutaj tekst oryginalny:
March 9, 2012 — Toronto
Aerospace
Eurolot Signs for up to 20 Bombardier Q400 NextGen Airlines

Oficjalne potwierdzenie powyższej informacj na stronie przewoźnika:
http://eurolot.com/badz_na_biezaco/informacje/artykuly_informacyjne/bombardiery_Q400_NextGen_nowymi_samolotami_eurolotu.html
Spoiler:
Jakościowa rewolucja i konkurencja dla OLT

-- 10 kwietnia 2012, o 23:27 --
Eurolot sprzedaje ATR-y
W związku z kontraktem na nowe samoloty na stronie przewoźnika pojawiła się informacja o sprzedaży dwóch ATR 42 i dziewięciu ATR 72. We flocie pozostaną zaledwie dwa ATR-y 42-512 i jeden EMB-175LR SP-LIK (dwa latają jako rządowe). Jeśli publikowane dane w internecie są aktualne (niestety rejestr cywilnych statków powietrznych w Polsce nie jest dostępny online) to pozostaną: SP-EDG s/n 603 i SP- EDH s/n 602.
Czytaj: http://eurolot.com/badz_na_biezaco/info ... _sale.html
Tutaj zdjęcie: http://lotnictwo.net/foto.php?id=139072 DHC 8-402Q SP-EQC s/n 4408 - trzeciego w kolejności, który zasili flotę Eurolotu w tym roku.
- spex
- Administrator
- Posty: 6603
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 05:09
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 32 times
Re: EuroLot
Eurolot lata jedynie do 31.03.2015 potem spółka jest likwidowana, a leasing samolotów przejmuje LOT.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość